Slotconcert serie Zomerconcerten Dordrecht

zaterdag 29 augustus 19.30 Het concert van 19.30 is definitief uitverkocht. U kunt zich nog aanmelden voor het concert van 21.00 uur.

Het Pelgrim trio opende op 3 juli j.l. de serie Zomerconcerten en zal ook het slotconcert verzorgen!

KLIK HIER OM TE RESERVEREN

Thea Rosmulder (klarinet), Karin Dolman (viool/altviool) en Caecilia Boschman (piano) studeerden alle drie aan het Rotterdams Conservatorium. 
Thea Rosmulder Thea Rosmulder is een flexibele en veelzijdige speler met een groot netwerk van ensembles en orkesten waar zij in optreedt. Zij geeft ook les en coacht amateurensembles.
Karin Dolman geeft les op Codarts, Conservatorium Rotterdam. Zij speelde 27 jaar in het DoelenKwartet en geeft vele kamermuziek concerten in verschillende bezettingen. 
Caecilia Boschman is werkzaam als pianist en dirigent bij diverse koren. Daarnaast geeft ze regelmatig kamermuziekconcerten en speelt in muziektheatervoorstellingen van o.m. Pocket Opera.

Gian Carlo Menotti (1911-2007)Trio (1996)
I. Capriccio
II. Romanza
III. Envoi

Gian Carlo Menotti werd geboren in Italie. Hij studeerde aan het conservatorium van Milaan maar emigreerde in 1928 naar de Verenigde Staten op advies van Toscanini. Hij vervolgde zijn studie in Philadelphia en ontmoette daar Samuel Barber, met wie hij veel samenwerkte en een levenslange vriendschap opbouwde.
Menotti componeerde veel succesvolle opera’s op zelf geschreven libretto’s. Zijn eerste opera schreef hij al toen hij 11 jaar was. Hij ontving de Pulitzer Prize voor zowel The Consul (1950) als The Saint of Bleecker Street (1955).
Het Trio voor viool, klarinet en piano componeerde hij in opdracht van het beroemde Verdehr Trio. Dit ging niet zonder slag of stoot: het eerste verzoek van violist Walter Verdehr kwam in 1987. Na herhaald aandringen nam Menotti de opdracht aan in 1989. Menotti zei er wel vriendelijk bij dat het goed was om hem af en toe telefonisch aan de opdracht te herinneren. Zo startte een vriendschap tussen Walter Verdehr en de zoon en de schoondochter van Menotti- omdat zij meestal de telefoon beantwoordden. Pas in 1995, na een ontmoeting van Menotti met Walter en Elsa (klarinettiste en echtgenote) Verdehr, beloofde Menotti het Trio af te maken voor een concert in Carnegie Hall. Dit resulteerde inderdaad in de Romanza, het tweede deel van het Trio. Daarna werd Menotti ernstig ziek en het leek erop dat hij hier niet meer van zou herstellen. Maar op 7 juli 1996 werden deel 1 en 2 van het Trio uitgevoerd ter ere van Menotti’s 85ste verjaardag, met de belofte dat deel drie af zou zijn voor een later concert in september. Deze belofte heeft hij gehouden: op de dag van het concert schreef hij het laatste accoord van deel drie.
In een interview op youtube (met het Verdehr Trio en door Peter Schickele; klik hier) vertelt Menotti over deze ontstaansgeschiedenis; hij noemt het Trio een van zijn dierbaarste composities.
Het trio duurt ongeveer 13 minuten. De hoekdelen zijn grillig en virtuoos en doen denken aan muziek van Poulenc of Prokofiev. De Romanza is een droevige, lyrische melodie.

Gordon Jacob (1895-1984)Trio for Viola, Clarinet and Piano (1969)
I. Adagio molto
II. Menuetto
III. Adagio molto
IV. Presto assai

De Britse componist Gordon Jacob werd geboren in een groot gezin waarin veel muziek werd gemaakt. Zijn vader overleed toen Gordon drie jaar oud was. Gordon begon al op jeugdige leeftijd te componeren, ook voor grote (orkest)bezettingen. Hoewel hij heel veel instrumenten kon bespelen zat een carriere als uitvoerend musicus er niet in: op twaalfjarige leeftijd kreeg hij een ongeluk waardoor zijn linkerhand minder goed functioneerde; en hij had een hazenlip. Na de Eerste Wereldoorlog, waarin hij zijn broer verloor en zelf een periode krijgsgevangene was, studeerde hij aan het Royal College of Music: compositie, muziektheorie en directie. In 1926 werd hij professor voor compositie, instrumentatie, orkestratie en muziektheorie en hij bleef in deze functie tot hij in 1966 met pensioen ging. Na de Tweede Wereldoorlog was hij een leerling en later vriend van Ralph Vaughan Williams. Hij werd ook als de Engelse meester van de instrumentatie beschouwd, zijn boek Orchestral Technique uit 1931 wordt nog steeds veel gebruikt. In 1952 kreeg hij de eervolle opdracht om ter gelegenheid van de kroning van Koningin Elizabeth II het Engelse volkslied te instrumenteren voor orkest. Begin jaren 60 raakte zijn muziek in onmin, hij was te weinig vernieuwend.
In het Trio voor klarinet, altviool en piano uit 1969 is hoorbaar dat Jacobs leven niet altijd makkelijk is geweest: de twee langzame delen verwijzen naar verlies en onbeantwoorde vragen. Desondanks klinkt het vastberaden optimisme erdoorheen. Ook door de meesterlijke instrumentatie waarin piano, klarinet en altviool samen de melodie dragen verdient dit trio een plaats op de lijst werken om te gaan beluisteren.

Max Bruch (1838-1920) Uit Acht Stücke voor klarinet, altviool, piano:
Moderato
Rumänische Melodie: Andante
Nachtmusik: Andante con Moto
De Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano van Max Bruch behoren tot de meest gespeelde werken voor deze bezetting. Bruch componeerde ze voor zijn zoon, die klarinettist was, en liet zich inspireren door het Kegelstatt Trio van Mozart. Verdere toelichting is eigenlijk niet nodig.