Fantastische fluitmuziek

zaterdag 16 juli 19.30
reserveren: volwassenen / jongeren/studenten

Jan Willem Nelleke, Dordtenaar, is de zoon van Bernard Nelleke, die het standaardwerk ‘Algemene Muziekleer’ schreef dat bij iedere musicus in de kast staat. Hij is getrouwd met de fluitiste Philippa Davies, beiden werken in London. Dat maakt ons al nieuwsgierig, toch?

Jan Willem Nelleke is pianist en componist en speelde vroeger fluit in het Drechtsteden Jeugdorkest en in de Orkest-Vereeniging Dordrecht. Al op jonge leeftijd soleerde hij in Dordrecht met het pianoconcert van Edward Grieg. 


Als pianist is hij verbonden aan het koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij componeerde Ophelia songs voor het Ophelia Trio. Voor het duo Dolman Boschman schreef hij de sonate ‘On the Beaten Track’. Een door dit duo gemaakte opname wacht nog op een eerste release.

De internationaal befaamde Philippa Davies speelde talloze fluitconcerten met orkesten over de hele wereld. Virtuoos, bloedstollend mooi en integer. En een fantastische persoonlijkheid…

Wij zijn blij dat zij graag bij ons komen spelen, dit duo verdient een volle Trinitatiskapel! Kom in groten getale naar dit concert in de zomerconcerten serie.

Programma

Carl Frühling – Fantasie
Pierre Sancan – Sonatine
Jan Willem Nelleke – Variations on an Imaginary Theme
Sigfrid Karg-Elert – Sinfonische Kanzone
Astor Piazzolla – Le grand tango (vrij bewerkt voor fluit en piano door J.W.Nelleke)

In het fluitrepertoire ontbreken veelal de namen van grote componisten. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen goede fluitmuziek is; sommige van die stukken zijn zelfs zo goed en fijn om naar te luisteren dat ze wat ons betreft zelfs fantastisch genoemd kunnen worden. Zoals de Fantasie van Carl Frühling, wiens muziek pas recentelijk is herontdekt. Het is heel beeldende muziek waarbij je je makkelijk een verhaal kunt voorstellen. Wat dat verhaal precies is kan alleen de fantasie van de luisteraar bepalen.De fantasie vormt een rode draad in het programma, in die zin is het ook “fantastisch”. Zoals bijvoorbeeld in de verhalende, grillige muziek van Karg-Elert, en in de Variations on an Imaginary Theme. Een set variaties op een thema dat nooit klinkt, het thema wordt dus aan de verbeelding van de luisteraar overgelaten.Verder op het programma nog de sonatine van Sancan, misschien het best te omschrijven als “de fluitsonate die Ravel nooit geschreven heeft” in een sprankelend Frans idioom, en natuurlijk sluiten we aan bij het thema van het festival met een uitgebreide en opwindende tango van Piazzolla.