zaterdag 15 augustus 19.30
Op haar elfde kwam Lisa Eggen bij Karin Dolman op les en sindsdien spelen zij als een “Duo Unum” samen. Ze delen duidelijk dezelfde passie voor de diversiteit van muziek en hun hart gaat ook sneller kloppen van alles wat nieuw of zelden gehoord is.
Vandaag begint hun reis door het altvioolrepertoire bij Jean-Marie Leclair en leidt u via de romanticus Frank Bridge naar de 20e eeuw met o.a. twee nieuwe werken van David Lefkowitz.
Programma
Jean-Marie Leclair (1697-1764) Sonata no 2 op. 12
Allegro ma poco
Largo
Minuetto-Alternativo-Minuetto
Allegro
Gordon Jacob (1895-1984) Sonatina for two violas
Allegro con Brio
Adagio
Allegro
Gordon Jacob werd geboren in London als jongste in een gezin met tien kinderen. Hij studeerde aan het Royal College of Music bij Charles Stanford en later Ralph Vaughn Williams. Deze zei later over Jacob dat hij hem ‘in technisch opzicht niets kon leren, er was niets dat Gordon Jacob zelf al niet kon.’
Jacob groeide op in een periode waarin Engelse muziek een nieuwe bloeiperiode doormaakte. Hij leerde van zijn tutoren om ‘oorstrelende’ muziek te schrijven. Na de tweede wereldoorlog werden zijn composities wel als conservatief en ouderwets bekritiseerd. Jacob kon zich niet vinden in nieuwe stromingen waarin melodie en een mooi geluid niet telden.
Jacob’s omvangrijke oeuvre is opmerkelijk door de grote variëteit aan instrumentale combinaties – in het bijzonder ook heel veel muziek voor blaasinstrumenten. Ongetwijfeld is dit te danken aan het feit dat hij zelf vrijwel ieder instrument kon bespelen.
Hans Wolgang Poser (1917-1970) uit Zwanzig Kanons für Zwei Bratschen
3 Andantino
14 Poco allegro, energico
2 Allegro
4 Con moto
De componist Hans Poser hielt zich al tijdens zijn jeugd bezig met muziektheorie en compositie. In 1937 kwam hij in dienst bij de “Luftwehrmacht”. Nog voor de oorlog uitbrak werd hij bij een verkenningsvlucht over London uit de lucht gehaald en in krijgsgevangenschap naar Canada overgebracht. Daar in het kamp kreeg hij de beschikking over instrumenten en leidde hij het kamporkest. In 1946 kon hij terugkeren naar Duitsland en begon hij zijn opleiding compositie in Hamburg.
Zijn muziekstijl heeft niet echt de tweede Weense school gevonden, maar neigt eerder naar de meer traditionele compositiekunst van Hindemith.
Zijn andere stijl van componeren was de “Unterhaltungsmusik” waar hij zichzelf Wolfgang Tannenberg noemde.
David S. Lefkowitz ( … )
…and Fortune All the Way!
E Duo UNum
Wanneer je jonge componisten vraagt om een cv, net als bij musici, wordt vaak hun leven buiten de muziek om niet beschreven. Dat gebeurt pas later, terwijl juist het leven buiten de muziek zo van invloed kan zijn van iemands muzikale vorming.
In de cv van David Lefkowitz wordt omschreven welke prijzen hij heeft gewonnen en waar ter wereld hij lezingen geeft. Voor wie hij stukken heeft geschreven. Zeer interssant, maar het feit dat Lefkowitz in New York is geboren en er altijd is gebleven maakt hem misschien de componist die hij nu is. En misschien gebeurt er nog iets in zijn leven later, waardoor hij op een heel andere manier gaat componeren. Deze twee duo’s zijn beiden geschreven als huwelijksgeschenk. ….and Fortune ll the Way! is geschreven voor Meng-HsumChauang en Rei-Ping Lin. E Duo Unum is geschreven voor P{aul Coletti en Gina Warnick.
Paul Coletti (Three pieces for viola and piano) heeft u wellicht al gehoord op het concert van 12 juli door Karin Dolman en Caecilia Boschman.
Frank Bridge (1879-1941) Lament
Frank Bridge studeerde altviool en compositie in London. Hij was een kamermuziekspeler pur sang en speelde in vele strijkkwartetten. Ook onderwees hij vele grote componisten waaronder Benjamin Britten. Zij werden ook goede vrienden. Frank Bridge stierf op 62 jarige leeftijd aan een longontsteking na een wandeling van Britten en Bridge waarbij zij werden overvallen door een hevig onweer.
Het Lament is zeker weten het meest gespeelde duo voor twee altviolen ter wereld.
Altvioliste Lisa Eggen (1994) is vanaf jonge leeftijd actief als veelzijdig musicus. Haar spel wordt door velen omschreven als expressief, uitgesproken en communicatief. Als prijswinnaar van verschillende concoursen gaf ze concerten op (inter)nationale podia, festivals, radio en televisie. Naast haar solistische optredens is ze zeer actief als kamermusicus en als remplaçant in orkesten. Haar liefde voor 20ste-eeuws en hedendaags repertoire ontwikkelde zich o.a. tijdens projecten met Asko|Schönberg en het DoelenKwartet. Ze combineert dit repertoire regelmatig met andere disciplines zoals muziektheater. Lesgeven is voor haar een grote passie en naast haar eigen alt&vioollespraktijk in Oud-Beijerland en Nieuwegein zal ze vanaf september 2020 ook werkzaam zijn als hoofdvakdocent altviool aan Fontys Academy of Music and Performance Arts in Tilburg.
Karin Dolman (1967), de drijvende kracht achter deze zomerconcerten serie, is docente altviool aan het Rotterdams conservatorium Codarts. Een jaar geleden nam zij afscheid van het grote podium wat zij veelvuldig besteeg met het DoelenKwartet. In de kleinere entourage van de kamermuziek voelt zij zich het meeste thuis. De interactie met het publiek is voor haar van groot belang. Daarin stimuleert zij ook zoveel mogelijk haar collega’s en studenten.
Karin is onlangs toegetreden tot het bestuur van de International Viola Society, de overkoepelende organisatie van de altvioolspelende wereld.