3 Juli 21.00 Pelgrim Trio
Thea Rosmulder (klarinet), Karin Dolman (viool/altviool) en Caecilia Boschman (piano) studeerden alle drie aan het Rotterdams Conservatorium.
Thea Rosmulder Thea Rosmulder is een flexibele en veelzijdige speler met een groot netwerk van ensembles en orkesten waar zij in optreedt. Zij geeft ook les en coacht amateurensembles.
Karin Dolman geeft les op Codarts, Conservatorium Rotterdam. Zij speelde 27 jaar in het DoelenKwartet en geeft vele kamermuziek concerten in verschillende bezettingen.
Caecilia Boschman is werkzaam als pianist en dirigent bij diverse koren. Daarnaast geeft ze regelmatig kamermuziekconcerten en speelt in muziektheatervoorstellingen van o.m. Pocket Opera.
Programma
Max Bruch (1838-1920) Uit de Acht Stücke für Klarinette, Bratsche und Klavier
2 Allegro con moto
Max Bruch is het meest bekend door zijn eerste vioolconcert (1866) en Kol Nidrei voor cello en orkest (1880). In 1908/09 schreef hij de Acht Stücke voor klarinet, altviool en piano, opgedragen aan zijn zoon en klarinettist Felix. Max Bruch was toen 72 en kende ongetwijfeld de eerste grote werken voor deze bezetting: het Kegelstatt Trio van Wolfgang Amadeus Mozart en de Märchenerzählungen van Robert Schumann.
Ieder deel van de Acht Stücke is een meesterwerkje en kan als op zichzelf staand romantisch werk beluisterd worden.
Vandaag staat deel 2 op het programma. Meer delen zijn te beluisteren op het concert van vrijdag 28 augustus.
Eric Ewazen (1954) Trio voor klarinet, altviool en piano
Allegro appassionato
Andante teneramente
Allegro ritmo
Eric Ewazen is een zeer productief componist en heeft, ongeacht wat de trend voorschrijft, vastgehouden aan het tonale systeem. Wél pas nadat hij in zijn studiejaren alle aspecten van de compositietechnieken -als serialisme en twaalftoonstechniek- had bestudeerd en geïmplementeerd in een aantal composities. Momenteel wordt hij gezien als vertegenwoordiger van de hedendaagse romantiek.
‘De schoonheid, speelsheid en de elegante klassieke structuur van het Kegelstatt-trio van Mozart waren mijn inspiratie’ aldus Ewazen over zijn Trio voor klarinet, altviool en piano uit 2005. Ewazen was erop bedacht de specifieke karakters van de instrumenten – de zachte, lyrische kant van de klarinet en de kleurrijke sonoriteit van de altviool – naar voren te laten komen, waarbij de volle pianopartij m.n. de harmonische wendingen gloedvol ondersteunt.
Peter Schickele (1935) Serenade for Three
Dances
Songs
Variations
Peter Schickele is een veelzijdig musicus; werkzaam als componist, pedagoog en musicoloog. Hij is vooral bekend als P.D.Q. Bach, de fictieve zoon van Johann Sebastian die muziek schrijft die bol staat van plagiaat maar dan wel in combinatie met onorthodoxe instrumenten als de Tromboon en luchtballonnen. Zijn muziek kenmerkt zich door humor in een effectief, goed gecomponeerd jasje. Een sterk staaltje hiervan zien we in Serenade for three uit 1993: cowboy-rodeo wisselt af met boogie-woogie.
Astor Piazzolla (1921-1992) Oblivión
De Argentijnse componist Astor Piazzolla werd in eerste instantie beroemd als orkestleider en bandoneon speler. Hij studeerde compositie bij Ginastera. In 1954 ging hij naar Parijs om compositielessen te volgen bij Nadia Boulanger. Onder haar leerlingen bevindt zich nog een opmerkelijk aantal vooraanstaande 20-eeuwse componisten: van Aaron Copland en Elliot Carter tot Daniel Barenboim, Philip Glass en Quincy Jones. Boulanger stimuleerde hem om in zijn composities zijn afkomst niet te verloochenen. Binnen drie jaar had Piazzolla vanuit de traditionele tangomuziek zijn eigen Tango Nuevo ontwikkeld: schrijnende dissonanten en Europees contrapunt vermengd met lange melodielijnen en salon-jazz harmonieën, gebaseerd op varianten van het traditionele tango ritme.
Naast Libertango en Adios Nonino is Oblivión (vergetelheid) een van zijn bekendste en meest gespeelde werken. Oblivión diende als muziek voor de film “Enrico IV” van Marco Bellocchio, die uitkwam in 1984.