Vrijdag 2 juli 19.30 Folklore voor altviool en cello
klik hier om te reserveren
In dit veelzijdige programma nemen de gebroeders Stam u als ware sprookjesvertellers mee op een internationale reis met verrassende composities, allen geïnspireerd op Europese volksmuziek.
Witold Lutosławski liet zich door de Poolse dansmuziek van zijn thuisland inspireren in het werk Bukoliki :een afwisselend stuk met speelse ritmes in korte delen.
De Franse componist Darius Milhaud schreef de Sonatine voor zijn eigen compositiestudenten. Hij verwerkte in de muziek diverse inspiratiebronnen en stijlen van Bach via Stravinsky tot het Franse chanson.
De Hongaarse componist Ferenc Farkas trad in de voetsporen van zijn beroemde landgenoot Bartók die in al zijn composities de melodie, ritmiek en harmonie van de volksmuziek uit zijn land gebruikt. Ook in de sonate voor altviool en cello van Farkas is duidelijk de invloed door Bartok hoorbaar.
De Ierse componist en altviolist Garth Knox schreef in 2019 zijn Pocket Concerto voor altviool en cello en gebruikte daarvoor Ierse volksthema’s in de laatste twee delen. Het eerste deel is een hommage aan de eveneens grote altviolist/componist Paul Hindemith.
Witold Lutosławski (1913-1994) Bukoliki
I Allegro vivace
II Allegro Sostenuto
III Allegro moltoIV Andantino
V Allegro marciale
Darius Milhaud (1925-1974) – Sonatine Op.378
I. Vif
II. Modéré
III. Gai
Ferenc Farkas (1905-2000) – Sonata a Due
I. Maestoso, ma non slancio – Allegro moderato
II. Andante moderato
III. Allegro non troppo
Garth Knox (geb. 1956) – Pocket Concerto
I. Homage to Hindemith
II. Song from the Sea
III. Airish variations
Altviolist Emlyn Stam is actief als kamermusicus en solist en treedt op door heel Nederland, Europa en daarbuiten. Hij is sinds 2014 artistiek leider van het New European Ensemble een internationaal ensemble voor hedendaagse en 20e eeuwse muziek. Verder speelt hij regelmatig concerten als lid van het Ysaÿe Trio. De eerste cd van het trio verscheen in 2013 op de DRC label en een tweede CD met pianiste Hanna Shybayeva kwam in 2015 uit.
In 2019 behaalde hij zijn doctoraat bij de Universiteit Leiden voor een artistiek onderzoek naar historische geluidsopnames en het toepassen van deze speelstijl in hedendaagse uitvoeringen.
Emlyn heeft vele concerten voor de Nederlandse radio en televisie gespeeld. Hij was solist bij het Amsterdam Symphony Orchestra, Orquestra d’Espinho en het Schönberg Ensemble. Hij treed vaak op bij diverse festivals waaronder het Kuhmo Festival in Finland, Sound of Stockhom, Connect Festival, Giverny Chamber Music Festival, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Grachtenfestival.
Hij heeft zeven jaar als plaatsvervangend aanvoerder altviool bij het Residentie Orkest in Den Haag gewerkt. Hij werkte als gast-aanvoerder bij Philharmonia Orchestra, BBC Welsh National Orchestra, Philharmonie Zuidnederland en Opera de Toulon. Als docent wordt Emlyn regelmatig gevraagd voor lessen en masterclasses voor altviool en kamermuziek. Hij gaf lessen aan conservatoria in Nederland, Estland en China.
Emlyn voltooide in 2006 zijn Bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium en in September 2008 zijn Masteropleiding bij ditzelfde instituut. Hij studeerde bij Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn. Hij heeft masterclasses gevolgd bij Pinchas Zukerman, Michael Tree, Yuri Bashmet, Tabea Zimmerman en Kim Kashkashian.
De Canadees/Nederlandse cellist Willem Stam is geboren en getogen in Calgary, Canada. In 2006 vertrok hij naar Den Haag, wat momenteel zijn woonplaats is. Zijn repertoire bevat werken van de gehele cellogeschiedenis, en hij borduurt hierop voort door middel van zijn geregelde samenwerking met hedendaagse componisten. Willem is een veelzijdige en flexibele musicus. Hij treedt regelmatig op als solist, kamermusicus, en dirigent in veelzijdige samenstellingen en op verschillende locaties. Hij is de oprichter van het in Nederland gevestigde Ysaÿe Trio, een ensemble dat zijn eerste CD uitbracht onder het Dutch Record Company label in 2013, en een tweede CD op hetzelfde label in 2015. Hij is ook medeoprichter van het in Den Haag gevestigde New European Ensemble, dat moderne werken uitvoert en social outreach projecten organiseert in verschillende landen in Europa.
Willems studie in Canada bij Beth Sandvoss en John Kadz, en in Nederland bij Dmitry Ferschtman, culmineerde in 2012 in het behalen van zijn Master of Music opleiding. Hij speelde voor, en werkte samen met, veel verschillende cellisten en pedagogen van wereldfaam. Zelf integreert hij zijn achtergrond en kennis in zijn eigen methodiek en gaf masterclasses in Canada, Zuid-Amerika en Europa. Willem geeft geregeld lessen en masterclasses aan cellisten over de hele wereld via het internet. Willem speelt op een instrument van Stefano Scarampella (Mantova 1918) dat voor hem beschikbaar is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.